zondag 21 november 2010

Online poker in de lift!


Opmerking: Dit is een 'bestaand item aangepast voor een website'. De naam van de persoon in kwestie is veranderd omdat hij niet wenst te kijk te staan op het internet. In het productiedossier zal het oorspronkelijke document met de echte naam bijgevoegd worden. Vanzelfsprekend reken ik op dezelfde regels van geheimhouding als bij het keuzeproject (waarvoor de oorspronkelijke tekst bestemd was).


Terwijl online gokken steeds populairder wordt, ontstaan in alle luwte 20-jarige miljonairs die nog aan hun studies bezig zijn. Een bizar fenomeen en moeilijk te begrijpen. We doen toch een poging: op bezoek bij pokerspeler Bert Bizonkit, online bekend en berucht als ‘intjisgintje’

30 inch

Bert is 22 en zit in zijn voorlaatste jaar licentiaat fysica. Op de Europese pokersite Everest Poker speelt hij de hoogste limieten en is bang van niemand. Bert studeert in Gent, maar woont net buiten Brugge, bij zijn ouders. Helemaal boven in het huis heeft hij zijn eigen kamer dat vrij sober is ingericht. Behalve dan dat gigantische dertig inch computerscherm op zijn bureau. “Soms speel ik twaalf verschillende tafels tegelijk. Dan is het belangrijk voor het overzicht om een groot scherm te hebben, zodat je vensters niet overlappen.“ Het is er ook frisjes. “Dan concentreer ik me beter”.

5000$ later…

“The_Ses wil spelen”, zegt Bert blij als hij Everest opent “Dat is een Hollands professioneel pokerspeler. Hij is een vaste speler op de 1000$ No Limit Hold’em tafels, maar ik vind hem niet zo goed.” Een klein uurtje later heeft hij zijn woorden kracht bijgezet en is hij 5000$ rijker. Via een statistisch programma toont hij me dat hij op de lange termijn nog meer zou moeten winnen. Bert is verrassend passief over het fortuin dat hij zonet gewonnen heeft. Het is duidelijk dat een gematigd temperament essentieel is om te kunnen slagen in de pokerwereld.

Trainingssites

Hoe krijg je al die inzichten in een op het eerste zicht puur geluksspel? “Een goede manier om snel een sterke speler te worden is via trainingssites zoals Cardrunners. Die schieten tegenwoordig trouwens als paddenstoelen uit de grond. Bijna alle topspelers hebben hun eigen site, waar ze video’s maken van hun eigen spel. En ondertussen geven ze commentaar. De prijs voor een abonnement is niet goedkoop, maar dat verdien je zo terug.”

Een snel evoluerende wereld

De vraag is wat de toekomst zal brengen voor Bert: “Op dit moment wil ik gewoon verder doen waarmee ik bezig ben. Als ik mijn diploma licentiaat fysica heb behaald, zal ik de situatie opnieuw evalueren. Als het nog steeds gunstig is voor mij om te spelen, zal ik dat blijven doen. De pokerwereld is er één die snel evolueert. Ik zie bijvoorbeeld dat de gemiddelde speler steeds sterker wordt, onder andere door al die trainingssites die voor handen zijn.” Als één iets duidelijk is geworden, dan wel dat een top pokerspeler allesbehalve de kenmerken van een gokker heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten