zondag 7 november 2010

Microsoft introduceert console zonder controller

Bijna 4 jaar na de release van de PS3 en de Xbox 360 hebben zowel Sony als Microsoft 'motion control' op de markt gebracht voor hun consoles, waarmee je door middel van beweging je spelletjes kan bedienen. Dit geniale principe werd geïntroduceerd door Nintendo met de release van de Wii. Sindsdien domineert de Wii de consolemarkt. 

Een nieuwe revolutie?

Waar Sony met de 'Move' eigenlijk gewoon een kopie heeft gemaakt van de Wii controller, is Microsoft een stap verder gegaan met zijn 'Kinect': er is geen sprake meer van een controller, de hele game bestuur je met je lichaam (zie: video).


Kinect > Wii?

De Kinect heeft nadelen: exclusief een Xbox 360 systeem betaal je ongeveer 200 euro voor de Kinect camera alleen, zowat de prijs van een complete Nintendo Wii. In de video kan je ook zien dat het systeem nog wat kwaaltjes kent. Kennelijk mogen de twee spelers niet te veel verschillen qua lengte, mag je niet te dik of te dun zijn. Daarnaast lijken de games van Microsoft toch net iets minder complexiteit en levensduur te hebben dan die van concurrent Nintendo. Microsoft en Sony hebben in het verleden ook steevast gekozen voor de weg van de state of the art graphics, terwijl Nintendo vasthield aan hun legendarische figuren zoals Mario en de focus altijd op interessante en innovatieve gameplay lag.  


Wat brengt de toekomst?

En toch: de hevige concurrentie van de drie grote spelers op de consolemarkt heeft er opnieuw voor gezorgd dat we van een kleine revolutie mogen spreken. Het futuristische beeld van de virtual reality games komt steeds dichterbij. Dat spitstechnologie zoals de Kinect voor het grote publiek kan geproduceerd worden aan een betaalbare prijs, is eigenlijk ongelooflijk. Zonder enige twijfel valt hieruit af te leiden dat top of the line, fotorealistische, 3D virtual reality games al perfect mogelijk zijn, zij het nog niet commercieel valabel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten